wtorek, 8 października 2024

Testowe Chichotki.


Wrześniowe noce wykorzystywałem na testy prowadzenia teleskopu. Kiedyś trzeba wreszcie się zmobilizować i popracować trochę nad usprawnieniem sprzętu.




Tym razem teleskop wycelowany został w kierunku konstelacji Perseusza. Nie była to zwykła sesja lecz tak jak pisałem test prowadzenia teleskopu. Nawet nie liczyłem na to, że uda się cokolwiek sensownego zarejestrować gdyż był to dzień po pełni i Księżyc widoczny był aż w 99% co skutecznie utrudniało zbieranie fotonów. 










Zależało mi, ażeby w kadrze znalazły się gwiazdy a nie obiekty mgławicowe czy galaktyki dlatego za cel wybrałem znane wszystkim Chichotki czyli dwie gromady otwarte NGC 884 oraz NGC 869. Zebrany materiał trafił na warsztat a efektem obróbki jest poniższe zdjęcie.








Nie ukrywam, że nie jest to zdjęcie, którym warto jest się pochwalić ale nie jestem osobą, która zamiata tak zwany gorszy sort pod dywan stąd decyzja o publikacji fotografii.



Na koniec krótko o tym co na zdjęciu.
Fotografia przedstawia dwie gromady otwarte znajdujące się w gwiazdozbiorze Perseusza.



Pierwsza to NGC 884 i znajduje się w odległości 9589 lat świetlnych od nas a jej jasność wynosi 6,1 magnitudo.











Druga z gromad NGC 869 jest nieco bliżej bo 6781 lat świetlnych od Ziemi. Jest ona jaśniejsza od poprzedniczki. Jej jasność obserwowalna wynosi 5,3 magnitudo.

















Obiekt: NGC 884 / NGC 869
Data: 19-09-2024
Detektor: ATIK 383L+ Mono
Teleskop: TS 130/910
Czas : L 46x180s; RGB 15x180s (na kanał)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz