środa, 27 kwietnia 2022

NGC 4565 Igła (2022)



Co jakiś czas udaje mi się pogodzić obowiązki życia codziennego z moją pasją i tak rozdysponować czas, ażeby móc w domowym zaciszu przysiąść nad obróbką kolejnego astro-obiektu. Tym razem na celownik poszła galaktyka Igła. 

Przyzwyczaiłem się już do tego, że do zebrania materiału na zdjęcie potrzebuję minimum dwóch nocy. Tak było też tym razem. W nocy 1-go oraz 11-go marca "the Stargate was open." Teleskop skierowany został w stronę Warkocza Bereniki a w centrum kadru znalazła się właśnie galaktyka NGC 4565. 










Ci, którzy śledzą mojego bloga zauważyli pewnie, że całkiem niedawno publikowałem zdjęcie galaktyki NGC 891 która to jest bardzo podobna do targetu opisywanego dzisiaj. 













Wracając do naszej Igły. Jest to galaktyka spiralna jednakże z perspektywy Ziemian widziana wzdłuż płaszczyzny. Bardzo wyraźnie zarysowane włókna pyłu oraz zgrubienie w centralnej części powodują jej przyjemniejszy dla oka odbiór. Galaktyka znajduje się w odległości 30 mln lat świetlnych a jej jasność szacowana jest na 9,5 magnitudo.










Na koniec jeszcze wspomnienie tego obiektu z roku 2015. Wtedy rejestrowałem go jeszcze poczciwym Canonkiem 450D a cała zabawa odbywała się na Zatomskim zlocie. W linku znajdziecie opis tej sesji, która jak się okazuje nie była wcale taka bezproblemowa. :)










Dane:
Data: 1,11-03-2022
Obiekt: NGC 4565
Detektor:  Atik 383L+Mono
Teleskop: SW 150/750
Montaż: HEQ-5
Czas: L36x480s; RGB 10x300s (na kanał)


1 komentarz: