wtorek, 31 maja 2022

Abel 1367 - Analiza zdjęcia


Jakiś czas temu przeglądając wirtualnie niebo w jednym z astro-programów moją uwagę przykuł fragment nieboskłonu, na którym znajdowała się spora ilość obiektów. Zaciekawiło mnie które z nich udało by się wyłuskać pod moim wiejskim niebem. Zdając sobie sprawę, że na zdjęciu nie będą to spektakularne obiekty postanowiłem spróbować.





Po dwóch nocnych eskapadach i braku perspektyw na kolejne bezchmurne noce zabrałem się za złożenie finalnego zdjęcia z materiału, który zebrałem. Jak już zdążyłem się przyzwyczaić nie może iść gładko. Z racji tego, że pomiędzy sesjami kadr dość znacznie mi się przesunął musiałem finalnie przyciąć całe zdjęcie. Nie mniej jednak końcowy efekt mile mnie zaskoczył. Na fotografii na pierwszy rzut oka widać target czyli Abel 1367. Dla mniej zorientowanych wyjaśniam, że jest to grupa galaktyk znajdująca się w konstelacji Lwa. Oprócz głównego celu w całym kadrze dostrzec można było naprawdę sporą ilość "drobnicy".



Przyszedł czas na opisanie zdjęcia czyli zaznaczeniu tego, co się na nim znajduje. Pomocną dłoń podał mi kolega "Patrix" z Forumastronomiczne.pl wskazując darmowy program, który bardzo dobrze sobie z tym radzi. Opis fotografii pokazał dopiero jakie mrowie obiektów kryje się w tym kadrze. Zobaczcie zresztą sami.






W tym momencie wiedziałem już czym zajmował się będę w najbliższym czasie. Pod lupę pójdą drobne obiekty i prześwietlone zostaną pod względem odległości od Ziemi.








Na dzień dobry wytypowałem kilka z nich i zabrałem się za analizę. Jeden z typów okazał się strzałem w dziesiątkę. Była to galaktyka PGC1608592. Zanim napiszę o niej kilka słów zobaczcie o czym mówimy...









Po analizie okazało się, że galaktyka oddalona od nas o... UWAGA... ponad 2 miliardy lat świetlnych a dokładnie o 2,39354 mld lat świetlnych. Oznacza to, że światło tej galaktyki przemierzało wszechświat przez ponad dwa miliardy lat aby finalnie trafić w matrycę mojej kamery i zarejestrować się na zdjęciu jako mglista plamka.

Jest to mój absolutny rekord pod względem rejestracji odległych obiektów. Mam cichą nadzieję, że nie utrzyma się długo na pierwszym miejscu bo nie ukrywam, że mam chrapkę na więcej. Nie zapominajmy, że przecież wszechświat ma około 13mld lat. :) 


Dane:
Data: 12,13-03-2022
Obiekt: Abel 1367 i okolice
Detektor:  Atik 383L+Mono
Teleskop: SW 150/750
Montaż: HEQ-5
Czas: L23x300s; RGB 9x300s (na kanał)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz