niedziela, 11 lipca 2021

Messier 16 - Mgławica Orzeł


Dziś chciałem pokazać Wam zdjęcie, które do samego finału obróbki było dla mnie wielkim znakiem zapytania. Fotografowany obiekt znajduje się dość nisko nad południowym horyzontem a dodając do tego zaświetlenie tego kierunku przez uliczne lampy staje się on trudno dostępny z mojej miejscówki. Przez trzy majowe noce starałem się zebrać jak największą ilość fotonów. Po pierwszych oględzinach surowego materiału miałem mieszane uczucia. Postanowiłem jednak spróbować a to z racji tego, że tej M-ki nie miałem jeszcze w swojej kolekcji.




Po zestackowaniu czyli złożeniu pojedynczych zdjęć w jedno okazało się, że tak jak przewidywałem jest dużo niedociągnięć, których niestety nie da się wyeliminować w procesie obróbki. Nie mniej jednak zdecydowałem się dokończyć zabawę z tym obiektem i wbrew wszystkiemu zaprezentować Wam to finalne zdjęcie.


Prezentowany dziś kadr przedstawia bardzo ciekawy obiekt lub obiekty, jak kto woli. Już wyjaśniam o co chodzi. Zacznijmy od tego, że dzisiejsza fotografia to fragment gwiazdozbioru Węża. Znajdujące się w centralnej części kadru gwiazdy tworzą gromadę otwartą M16. Widoczna na zdjęciu mgławica to IC 4703. Oba te obiekty są ze sobą powiązane i określane nazwą Mgławicy Orzeł. 







Chciałbym zwrócić waszą uwagę na jeszcze jeden szczegół. Przyjrzyjcie się dokładnie centralnej części kadru. Widzicie te trzy "kolumny"? Są to tak zwane "Filary Stworzenia". Spektakularne zdjęcie tego obiektu w 1995 wykonane zostało przez teleskop Hubble'a. Pamiętam te czasy gdy z zaciekawieniem oglądałem ten twór kosmosu. Nie sądziłem, że po latach będę mógł osobiście go sfotografować własnym astrografem. Oczywiście z wiadomych względów nie mam zamiaru porównywać tych dwóch fotografii więc... jak to mówią: "lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu." :) 


Filary Stworzenia - Teleskop Hubble'a 1995 rok.

Dane:

Data: 10,11,12-05-2021
Obiekt: Messier 16
Detektor: ATIK 383L+Mono
Teleskop: SW 150/750
Czas: L 47x300s; RGB 6x300s (na kanał)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz