niedziela, 13 czerwca 2021

Częściowe zaćmienie Słońca 2021


Każde zaćmienie Słońca, nawet częściowe to bardzo spektakularny widok. Pomijam już fakt, ze dochodzi do niego nie dość często. Tym samym dla miłośników astronomii (i nie tylko) takie wydarzenie jest nie lada gratką. 

Kilka dni temu mieliśmy właśnie okazję zobaczyć ten niecodzienny widok. W Polsce Słońce zostało zakryte - w zależności od miejsca obserwacji - od 4% na południu kraju do 15% w części północnej. Całe wydarzenie trwało około dwóch godzin. U nas były to godziny miedzy 11:44 a 13:47. (Dane dla miejscowości Poznań)

Nie był bym sobą gdybym nie wystawił teleskopu i pominął taką ucztę dla oka. Przez cały czas zaćmienia przykuty byłem do teleskopu. Zmieniałem tylko okulary i aparat fotograficzny w wyciągu teleskopu. Przez prawie całe dwie godziny pogoda dopisała. Mówiąc uczciwie to może w sumie około 15 minut nasza gwiazda była przesłonięta jakąś przechodzącą małą chmurką. 


Generalnie pomimo dość małej fazy zaćmienia - bo u nas było to około 10% z obserwacji jestem bardzo zadowolony. Dla kogoś kto nie jara się astronomią może to być dziwne, że można przez dwie godziny patrzeć jak część Księżyca przysłania fragment Słońca. Jestem dowodem na to, że można. :) 

Chciałbym zwrócić waszą uwagę na jeszcze jedną rzecz. Zobaczcie na linię brzegowa zaćmienia. Zauważyliście, że nie jest ona idealnie gładka. Ewidentnie możemy dostrzec jej nierówności. A czym to jest spowodowane? Tym, że nasz Księżyc, który własnie przechodzi przed tarczą Słońca nie jest idealnie okrągły. Są na nim kratery, góry, wzniesienia i to właśnie one tworzą tą nierówność.




Na koniec kilka zdjęć. Pierwsze trzy to, że tak powiem "szybkie strzały" bez większej obróbki. Fotki wrzucałem w międzyczasie na portal społecznościowy i nie było czasu na zabawę z materiałem. Ostatnie zdjęcie to faza maksymalnego zaćmienia. Fotka przeszła przez mój warsztat więc jej odbiór jest już - przynajmniej w moim odczuciu - trochę przyjemniejszy. 




















Dane:
Data: 10-06-2021
Obiekt: Słońce + Księżyc
Detektor: Canon 450D Mod.
Teleskop: SW 254/1200
Czas: 1/2000s
ISO 100

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz