piątek, 28 maja 2021

Gromada kulista Messier 13


Przeglądając moje stare astro-fotki wpadłem na niedokończony projekt Gromady Herkulesa. W obiekt celowałem w 2016 roku. Wtedy to udało się wykonać jedynie luminację. Niedokończone zdjęcie trafiło do archiwum a o projekcie najwyraźniej zapomniałem. 

(kanał L 28x300s rok 2016)


Postanowiłem wykorzystać pogodę i dopalic do fotki kolor. Po głębszej analizie zdjęcia z 2016 roku doszedłem jednak do wniosku, że zebrany wcześniej materiał nie do końca mi pasuje a ponowna obróbka nie wchodzi w grę gdyż nie mam już do tego zdjęcia plików kalibracyjnych. W związku z powyższym zamiast jednej sesji RGB zrobiły się dwie LGRB.






Dla wytrwałych, którzy jeszcze czytają moje wypociny na blogu kilka słów o zdjęciu. W centralnej części kadru znajduje się główny cel. Gromada Kulista M13. Jest to nic innego jak powiązane ze sobą grawitacyjnie gwiazdy. Przedstawiony obiekt zawiera ich około 100 tysięcy! Nie zapominając o tym, że nasze Słońce jest gwiazdą możemy powiedzieć, że Gromada Kulista to skupisko ogromnej ilości Słońc. 







Nie muszę chyba pisać gdzie szukać tego obiektu? Skoro "kulka" nazywana jest Gromadą Herkulesa to nie może znajdować się nigdzie indziej niż właśnie w gwiazdozbiorze Herkulesa. Obiekt oddalony jest od nas o 25,1 tys lat świetlnych. Jasność wynosząca 5,8 magnitudo pozwala docenić jego piękno już w niewielkiej lornetce. UWAGA! Pod ciemnym niebem jesteśmy w stanie dostrzec M13 nawet nieuzbrojonym okiem. I nie jest to informacja wyssana z palca. Przekonałem się o tym osobiście na zatomskim zlocie. Zachęcam do próby wypatrzenia tej gromadki gwiazd. Być może i wam się to uda.







Dane:
Data: 11,16-05-2021
Obiekt: Messier 13
Teleskop: SW 150/750
Detektor: ATIK 383L+ Mono
Czas: L 21x300s; RGB 7x300s  (na kanał)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz