niedziela, 14 października 2018

NGC 6820, NGC 6823

Mgławica i gromada



Kierując wzrok w stronę gwiazdozbioru Liska widzimy gwiazdy. Spoglądając przez lornetkę zauważamy że jest tam ich o wiele więcej niż nam się wydawało. Ale to tylko namiastka tego co możemy tam dostrzec. Gdy do teleskopu podłączymy dedykowany do astrofotografii detektor a fotony przepuścimy przez filtr Ha po dłuższym czasie naświetlania naszym oczom ukaże się taki właśnie obrazek.



Zabawę z tym obiektem rozpocząłem już w maju. Z racji tego, że letnie noce są bardzo krótkie do zebrania odpowiedniej ilości materiału potrzebowałem kilku sesji. Już po pierwszej nocy kiedy złożyłem pierwsze 10 klatek materiału (Ha 10x600s) wiedziałem, że coś z tego będzie. Docelowo materiału uzbierało się całe 14 godzin. (Ha 84x600s) Poniżej dla porównania obydwa zdjęcia.

Ha 10x600s



Ha 84x600s


Na zdjęciu zarejestrowały się głównie dwa obiekty. Pierwszy - i tu sprawa jest dla mnie prosta - to gromada otwarta NGC 6823. Ta grupa gwiazd oddalona jest od nas o 10,4 tys lat świetlnych a jej jasność 7,1 mag daje nam możliwość obserwowania jej już za pomocą lornetki.

Co do drugiego obiektu NGC 6820 miałem już pewne wątpliwości. Nie do końca byłem pewien jak powinny zaznaczone być granice tej mgławicy. Przegląd innych zdjęć w sieci oraz konsultacja na forum rozjaśniły mi co nieco w tej kwestii. Pozwolę sobie przytoczyć krótki fragment opisu z Wikipedii.

...Jest tylko małym fragmentem znacznie większej mgławicy Sharpless 2-86. Niektóre źródła błędnie podają, że NGC 6820 to właśnie Sharpless 2-86, jednak z pozycji oraz opisu sporządzonego przez Martha wynika, że zaobserwował on tylko mały fragment („węzeł”) w jej południowo-zachodniej części.





DANE:
Data: maj-sierpień 2018
Obiekt: NGC 6820
Teleskop: SW 150/750
Detektor: ATIK 383L+Mono
Czas: Ha 84x600s

2 komentarze: