sobota, 22 września 2018

Messier 76




Tym razem teleskop skierowany został w okolice gwiazdozbioru Perseusza. Znajduje się tam mój kolejny cel, Messier 76 czyli tak zwane "Małe Hantle." Celując w ten obiekt zdawałem sobie sprawę, że łatwo nie będzie. Zapytacie - dlaczego? Ten obiekt to mgławica planetarna a one choć są bardzo widowiskowe charakteryzują się małymi rozmiarami kątowymi. 




Akwizycja całego materiału zajęła mi dwie noce. Obyło się bez problemów i większość materiału trafiła do dalszej obróbki. Po krótkiej zabawie z materiałem przy komputerze udało się osiągnąć finalną, zadowalającą fotografię.



Jak już pisałem M76 jest mgławicą planetarną. Czym są te obiekty precyzyjnie wyjaśnia nam Wikipedia. Pozwolę sobie zacytować.
Mgławica planetarna – obłok gazu i pyłu powstałego z zewnętrznych warstw gwiazdy kończącej etap syntezy jądrowej we wnętrzu. W centrum takiego obiektu odkrywane są zwykle białe karły, w które zamieniają się gwiazdy po utracie otoczki.
Mgławica znajduje się w odległości 2100-3400 lat świetlnych od Ziemi a jej jasność wynosi 10,2 magnitudo. 
Na koniec warto nadmienić, że jest to czwarta a zarazem ostatnia mgławica planetarna z katalogu Messiera, którą udało się mi sfotografować. Poprzednie to M27 (Hantle), M57 (Pierścień) oraz M97 (Sowa). Poniżej wykadrowane obiekty.



 M27 (Hantle)


 M57 (Pierścień)

 M97 (Sowa) 



DANE
Data: 22-08-2018; 06-09-2018
Obiekt: Messier 76 - Małe Hantle
Teleskop: SW 150/750
Detektor: ATIK 383L+Mono
Czas: L 24x360s; RGB 8x300s (na kanał)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz