poniedziałek, 2 października 2023

Messier 77


Dzisiejszy kadr obejmuje głównie dwie galaktyki. Na zarejestrowaniu jednej z nich zależało mi bardziej gdyż jest to target z katalogu Charlesa Messiera a jak zapewne wiecie "kolekcjonuje" te obiekty. :) Przeglądając polskie fora astronomiczne nie napotkałem na zdjęcia tych obiektów co tym bardziej zmotywowało mnie do działania.


No to po kolei. Teleskop skierowany został w kierunku konstelacji Wieloryba. Z racji swojego położenie nisko nad horyzontem gwiazdozbiór nie należy do popularnie znanych.









Pierwszy obiekt skatalogowany zostałał przez Messiera pod numerem 77. Jest to galaktyka spiralne z poprzeczką. Oddalona jest od nas o 49 mln lat świetlnych a jej jasność wynosi 8,9 magnitudo.
















Drugim obiektem jest również galaktyka spiralna posiadająca poprzeczkę. Ta jednak widziana jest pod innym kontem stąd taki a nie inny kształt obiektu. NGC 1055 bo pod takim właśnie numerem została skatalogowana znajduje się w odległości 53 mln lat świetlnych a jej jasność oszacowana została na 10,6 magnitudo.











Podchodząc do subiektywnej oceny zdjęcia to pomijając fakt, że obiekty są zdecydowanie za małe na mój setup wydaje mi się, że trzeba by było poświęcić im zdecydowanie więcej czasu. Chodzi oczywiście o czas spędzony na ich rejestracji. No ale cóż, trzeba lubić co się ma. :)



DANE:

Data: 15,17-09-2023
Obiekt: Messier 77
Detektor:  Atik 383L+Mono
Teleskop: TS 130/900
Montaż: EQ-6
Czas: L 22x600s; RGB 6x300s (na kanał)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz