środa, 30 sierpnia 2023

Messier 72





Rok 2023 nie należy do najintensywniejszych pod względem astrofotografii. To chyba dopiero czwarta fotografia popełniona od początku stycznia. A stało się tak dlatego, że dużą część tego czasu zajęła zmiana setupu i dostosowanie go do moich potrzeb. Jeżeli ktoś zakłada, że wymiana kilku elementów w astrografie zajmie około tygodnia to zapewniam, że bardzo może się zaskoczyć.



Drugim czynnikiem mającym wpływ na moją nieaktywność jest aura. Ale to już chyba stały element mojego narzekania. :) I nie mówię tu nawet o braku możliwości przeprowadzenia sesji ale ciężko mi było znaleźć godzinkę bezchmurnego nieba w celu wykonania testów nowego zestawu.



Nie mniej jednak wszystko powoli zaczyna się układać i mam nadzieję, że niebawem wrócę do gry. 


Dziś chciałbym podzielić się z Wami zdjęciem gromady kulistej M72 z katalogu Charles'a Messiera, które wykonałem na przełomie lipca i sierpnia. Fotografia jest niejako zdjęciem testowym mojego nowego setupu. Obiekt ze względu na wcześniejszą konstrukcję mocowania teleskopu był dla mnie nie dostępny. Po zmianach w obserwatorium mam możliwość uchwycenia kilku obiektów położonych trochę niżej. Mam nadzieje, że uda się to wykorzystać. 





Wracając jednak do dzisiejszego zdjęcia. Jak pisałem wcześniej w kadrze znalazła się gromada kulista M72. Obiekt znajduje się w gwiazdozbiorze Wodnika. Jego jasność wynosząca 9,27 magnitudo nie stawia go po stronie jasnych obiektów. Odległość gromady od Ziemi wynosi 55,4 tys. lat świetlnych. 



Kończąc pisanie tego posta spoglądam sobie przez okno na zasnute chmurami niebo i zastanawiam się kiedy będę miał okazję przedstawić Wam kolejny upolowany kawałek Wszechświata.

Dane:


Data: 16-07-2023 (L); 11-08-2023 (RGB)
Obiekt: Messier 72
Detektor:  Atik 383L+Mono
Teleskop: TS 130/900
Montaż: EQ-6
Czas: L 33x180s; RGB 15x180s (na kanał)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz