sobota, 24 kwietnia 2021

Messier 49




Kilka dni temu na warsztat poszło zdjęcie robione w marcu tego roku. Wstępnie nie liczyłem na dobry efekt końcowy ale w sumie przez te kilka nocy udało się zebrać sporą ilość materiału i finalnie nie wyszło tak źle. 


Wpływ na wybór tego kadru miały dwie rzeczy. Pierwsza to oczywiście główny cel czyli Galaktyka M49 znajdująca się w centralnej części zdjęcia. Upolowana trafia do mojej kolekcji obiektów Messiera. Druga to masa "drobnicy" znajdująca się w tym obszarze. 






Po obróbce i przygotowaniu zdjęcia postanowiłem sprawdzić co kryje się wokół wspomnianej wcześniej M49. W celu opisania zdjęcia skorzystałem ze strony astrometry. net. Szybko jednak stwierdziłem, że nie ma to sensu gdyż na przetworzonym zdjęciu nie zostały zaznaczone wszystkie sfotografowane obiekty. Po pomoc uśmiechnąłem się do kolegi z forumastronomiczne.pl Przesłałem mu fotkę oraz dane z sesji a zwrotnie dostałem zdjęcie z pięknie naniesionymi danymi obiektów. Przy okazji chcę podziękować koledze Jackowi za pomoc w opisaniu fotografii. Dziękuję.
Dodam jeszcze tylko, że tak przygotowane zdjęcie posłuży mi do dalszej analizy kadru i próby wyłapania naprawdę odległych obiektów. Ale to już temat na osobny post.





A teraz kilka słów o dzisiejszym targecie. Obiekt w centrum kadru to wspomniany wcześniej Messier 49. Jest to galaktyka eliptyczna a znajduje się ona w gwiazdozbiorze Panny. Jest ona najjaśniejszą galaktyką w gromadzie galaktyk w Pannie. Jasność obserwowana wynosi 8,4 magnitudo. Od M49 dzieli nas odległość 60 mln lat świetlnych. 














Dane
Data: 5,8,19,21-03-2021
Obiekt: Messier 49
Teleskop: SW 150/750
Detektor: ATIK 383l+Mono
Czas: L 35x600s; RGB 7x300s (na kanał)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz