piątek, 17 kwietnia 2020

Messier 58



Końcówka marca to okres obfitujący w szereg pogodnych nocy. W tym czasie udało mi się kilka razy skierować teleskop w niebo. Nie był bym sobą gdybym nie wykorzystał tego czasu na uzupełnienie kolekcji Messiera. :) Mówiąc szczerze jestem bogatszy o trzy koleje obiekty. Co prawda materiał jeszcze przed obróbką ale jestem dobrej myśli. Dziś pierwszy z nich.





Kierunek - gwiazdozbiór Panny, cel - Messier 58. Jest to jeden z tych obiektów, które teoretycznie nie są pod mój setup gdyż są to obiekty małe, pod względem kątowym. Ale wiadomo, niewielu z nas posiada kilka astrografów dostosowanych do różnych targetów. Mi osobiście wystarcza świadomość, że udało się mi zarejestrować wybrany cel. 





Reasumując. Dzisiejszy target to galaktyka o jasności 10,48 magnitudo. Otaczające ją halo sprawia, że w małych teleskopach wygląda ona jak galaktyka eliptyczna. Przy większych instrumentach dostrzeżemy jednak jej ramiona przez co wiemy, że obiekt to galaktyka spiralna. Dzieli nas od niej dystans 69 mln lat świetlnych.








Dane:
Data: 29-03-2020
Obiekt: Messier 58
Teleskop: SW 150/750
Detektor: ATIK 383l+Mono
Czas: L 37x300s; RGB 7x300s (na kanał)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz