środa, 11 września 2019

NGC 7243







Na warsztacie mam kilka gromad z kwietnia tego roku. Dziś pierwsza z nich - NGC 7243. Jest to typowa gromada otwarta jakich wiele na naszym pięknym niebie, Dlaczego więc się za nią zabrałem? Przede wszystkim jej położenie. Znajduje się ona w konstelacji Jaszczurki a tam o ile dobrze kojarzę jeszcze nie fotografowałem. :) Po drugie, w Wikipedii wyczytałem, że w jej centralnej części znajduje się gwiazda podwójna. To ona właśnie wzbudziła moją ciekawość. A po trzecie, był to bardzo niekorzystny okres na astrofotografię dlatego wybierałem obiekty, które nie potrzebują długiego czasu naświetlania.






Podsumowując informację o obiekcie. NGC 7243 jest gromadą otwartą, oddaloną od nas o 2635 lat świetlnych. Jak pisałem wcześniej odnajdziemy ją w gwiazdozbiorze Jaszczurki. Jej jasność wynosi 6,4 magnitudo. A na zdjęciu poniżej wycinek kanału luminacji bez resize gdzie wyraźnie widać perełkę tej fotografii czyli gwiazdę podwójną HD 211337. Obydwa składniki mają podobną jasność jasność wynoszącą 8,4 i 8,7 magnitudo a dzieli je zaledwie 8" odległości kątowej. Dodam tylko, że takie układy są nie lada wyzwaniem dla wizualowców, którzy mimo wszystko bardzo lubią wyłuskiwać takie diamenciki.  















Dane:
Obiekt: NGC 7243
Data: 17-04-2019 
Teleskop: SW 150/750  
Detektor: ATIK 383L+Mono  
Czas: L 27x180s RGB 15x180s (na kanał)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz