niedziela, 25 sierpnia 2019

Messier 40

Wielka pomyłka Charles'a Messiera?



Od ostatniej publikacji minęło troszkę czasu więc najwyższa pora coś napisać. Dziś będzie o bardzo nietypowym obiekcie. Hmmm, a może raczej o typowym?... :)



Zacznę od tego, że zrobiłem szybkie podsumowanie zdobytych "Messierków" Okazało się, że upolowanych mam już 70 ze 110 obiektów. Nieźle. :) Dziś do tej siedemdziesiatki dokładam kolejny obiekt. Zastanawiacie się cóż to będzie? Mgławica, gromada a może jakaś galaktyka? Nie tym razem. Do kolekcji dokładam jedynie dwie gwiazdki. :)



O co tu chodzi? Charles Messier podczas przeszukiwania fragmentu nieba w gwiazdozbiorze Wielkiej Niedźwiedzicy natrafia na obiekt - wspomniane wcześniej dwie gwiazdy - który następnie kataloguje jako M40 
Szukałem informacji na ten temat. Niektóre źródła mówią o tym, że Messier sugerował się notatkami Jana Heweliusza a nie znalazłszy w danym miejscu mgławicy przypisał dla porządku znajdujące się tam gwiazdy. Inne źródło mówi, że Charles Messier po prostu się pomylił. Myślałem, że mogło tak być gdyż używał prymitywnego sprzętu optycznego ale doczytałem, że jego teleskopy nie do końca były takie prymitywne:

"Messier posługiwał się wieloma przyrządami (refraktory i reflektory), o aparaturze do 8", ogniskowej do 30 stóp (ok. 10m !) i powiększeniach do 138x
Jako ciekawostkę można dodać, że w jego czasach reflektory miały w pełni metalowe lustra (szklane wymyślono nieco później...)"
(źródło astromaniak)




Niezależnie od tego jakie były okoliczności powstania czterdziestej pozycji katalogu, dziś pod tym numerem znajdziemy po prostu dwie gwiazdki. I to właśnie te dwie perełki lądują na mojej liście zdobytych obiektów katalogu Messiera.










Dane:
Data: 17-04-2019
Obiekt: Messier 40
Teleskop: SW 150/750
Detektor: ATIK 383L+Mono
Czas: L 32x180s; RGB 10x180s (na kanał)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz