piątek, 18 stycznia 2019

Messier 33 po raz trzeci

Galaktyka Trójkąta



Pod koniec ubiegłego roku trafiło się kilka bezchmurnych nocy przez co można było nałapać troszkę fotonów. Na przełomie października i listopada dane mi było upolować jedną z flagowych galaktyk naszego nieba. Trzy nocne sesje pozwoliły na zgromadzenie odpowiedniej ilości materiału.



Ze składaniem pojedynczych ujęć w całość nie było już tak kolorowo. Widziałem, że coś wychodzi nie tak ale nie do końca wiedziałem jak ugryźć temat. (wycinek zdjęcia obok) Z pomocą przyszli koledzy z forum. Ich cenne uwagi poskutkowały tym, iż kolejna próba stackowania zakończyła się sukcesem.


To już moje trzecie podejście do tej galaktyki. Pierwszy raz fotografowałem ją we wrześniu 2012 roku. Wtedy to jeszcze do pracy zaprzężony był Canon. Kolejny raz wycelowałem w nią również we wrześniu ale w 2016 roku. Było to krótko po zakupie Atika. Zdjęcie jest monochromatyczne gdyż nie miałem jeszcze wtedy koła filtrowego. No i trzecia próba z przełomu października i listopada 2018 roku. Wszystkie trzy zdjęcia w kolejności chronologicznej przedstawiam po prawej stronie.





Obiekt to galaktyka spiralna znajdująca się w gwiazdozbiorze trójkąta. Skatalogowana została przez Charles'a Messiera w jego katalogu pod numerem 33. Galaktyka oddalona jest od Ziemi o 2,9 miliona lat świetlnych. Jest bardzo jasnym obiektem. 5,7 magnitudo pozwala na obserwację jej już w niewielkiej lornetce. Mając dobry wzrok i będąc pod naprawdę ciemnym niebem możemy spróbować wypatrzeć ja nawet gołym okiem.


Dane: 
Data: 10,11-2018
Obiekt: Messier 33
Teleskop: SW 150/750
Detektor: Atik 383L+Mono
Czas: L 51x300s; RGB 5x300 (na kanał)


4 komentarze:

  1. "Brzytwa" ... pięknie Ci to Szymon wyszło. Super!

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam, jak udało się zwalczyć problem? Mógłby Pan wkleić linka do forum, bo nie mogę znaleźć?

    Pozdrawiam
    harryLH

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Generalnie pomogła zmiana metody składania klatek w Maximie. Zastosowałem SIGMA CLIP a wcześniej stosowałem AVERAGE.

      Link do dyskusji:
      https://www.forumastronomiczne.pl/index.php?/topic/16249-pytanie-techniczne/&tab=comments#comment-204984

      Usuń
  3. Dzięki pozdrawiam i pogodnego nieba życzę.
    harryLH

    OdpowiedzUsuń