sobota, 14 lipca 2018

M88 & M91

Kolejna parka w kadrze.




Chyba przyzwyczaiłem już was do tego, że moje zdjęcia publikowane są z opóźnieniem. Tym razem materiał czekał aż od kwietnia. Z racji tego, że w tym sezonie nie mam już możliwości dozbierania materiału na warsztat poszło to co jest.



O kulisach powstania zdjęcia nie napiszę gdyż po prostu nie pamiętam tych kwietniowych sesji. Jedynie po materiale wnioskuję, że niebo nie należało do najpiękniejszych.



14 i 18 kwietnia skierowałem teleskop w stronę Warkocza Bereniki. Tam czekały już na mnie dwie wybranki M88 oraz M91. Postanowiłem wziąć je obie na raz bo na taki luksus pozwala sprzęt, który posiadam. :) Po waszych uśmiechach widzę, że muszę sprostować. Postanowiłem sfotografować obie gdyż przy zastosowaniu mojego setupu galaktyki mieszczą się w jednym kadrze.


 (screen z programu Stellarium)


No dobrze, teraz już na poważnie. Przechodzimy do krótkiego opisu piękności, które się zarejestrowały.







Pierwsza z wybranek to galaktyka spiralna M88. Moim zdaniem zdecydowanie ładniejsza od swojej koleżanki. Jej odległość od Ziemi wynosi 60 milionów lat świetlnych a jasność 10,36 magnitudo. Zdecydowanie nie do zobaczenia bez użycia większego teleskopu. 










Drugi obiekt to galaktyka spiralna z poprzeczką. Skatalogowana została jako M91. Znajduje się ciut bliżej od poprzedniczki, dokładnie 52 miliony lat świetlnych świetlnych od nas. Jej jasność jest bardzo zbliżona do M88 i wynosi dokładnie 10,19 magnitudo.









Dane:
Obiekt: Messier 88 & Messier 91
Data: 14,18-04-2018
Teleskop: SW 150/750
Detektor: ATIK 383L+Mono
Czas: L 19x480; RGB 4x300s (na kanał)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz