wtorek, 31 lipca 2018

Całkowite zaćmienie Księżyca






Jak zapewne wiecie 27 lipca 2018 roku byliśmy świadkami spektakularnego wydarzenia. Wtedy to Ziemia znalazła się między Słońcem a Księżycem rzucając cień na naszego naturalnego satelitę. Skutkiem tego jest oczywiście efektowne zaćmienie Księżyca, który w trakcie jego trwania przybiera piękny, rdzawy kolor.







Do wydarzenia zacząłem przygotowywać się już późnym popołudniem. Wystawiłem teleskop, sprawdziłem optykę i zainstalowałem niezbędne oprogramowanie. Można śmiało powiedzieć, że przygotowałem się w stu procentach. Jedyną niepewnością była pogoda.




Zegar tykał, na niebie bezlitośnie przewijały się kłębiaste obłoki. W niepewności co chwilę spoglądałem na zdjęcia satelitarne. Nie zapowiadało się ażeby te chmurzyska się rozeszły.








Nastał wieczór. W internecie zaczęły pojawiać się pierwsze relacje z zaćmienia. U mnie niestety chmura na chmurze! Moją frustrację spotęgował telefon od kolegi, który uświadomił mnie, że kilka kilometrów ode mnie dość ładnie Księżyc jest widoczny. Wyszedłem na zewnątrz zobaczyć co się święci. Niestety, Księżyca nie widać. Nagle na południowo-wschodnim niebie nisko nad horyzontem pojawił się dość jasny punkt. Toż to Mars! Jeżeli on jest widoczny to może za chwilę...
Udałem się na ogród. Tam czekał przygotowany do obserwacji teleskop oraz lornetka. Po pięciu minutach zza chmur zaczął wyłaniać się piękny rdzawy Księżyc. Po chwili całe Niebo usiane było gwiazdami. Uczta dla oczu była przednia. Aparat pstrykał jedno zdjęcie po drugim a ja napajałem się widokiem przez lornetkę. Tych widoków do godziny 1.30 nie przysłoniła mi żadna chmurka. 









Pomimo stresu przed obserwacjami i kilku nowych siwych włosów oraz podkrążonych na drugi dzień w procy oczu, warto było czekać na ten spektakl. Z obserwacji pozostaną niesamowite wspomnienia a na pamiątkę kilka zdjęć, które w przyszłości będzie można pokazać dzieciom a kiedyś może nawet wnukom.










Jak by nie patrzeć możemy zacząć odliczanie bo już w przyszłym roku a dokładnie 21 stycznia 2019 kolejne całkowite zaćmienie Księżyca. Tym razem ażeby wziąć udział w spektaklu będziemy musieli troszkę wcześniej wstać gdyż zabawa rozpocznie się o godzinie 4.34 rano. Ale co to dla nas... :)







DANE:
Data: 27-07-2018
Obiekt: Całkowite Zaćmienie Księżyca
Teleskop: SW 254/1200
Detektor: Canon 450D Mod.
Czas: od 0,8s do 4s
ISO 800



1 komentarz:

  1. Swietne zdjecia i relacja. Dodałem twój blog do ulubionych na swoim :) .

    OdpowiedzUsuń