poniedziałek, 15 stycznia 2024

NGC 2024 - Mgławica Płomień


Rozpoczął się Nowy Rok. Miejmy nadzieję, że pod kontem zachmurzenia będzie łaskawszy niż ubiegły 2023 gdyż ten pozwolił mi tylko na sześć sesji astrofotograficznych. I tak, pierwsze szanse na złapanie kilu fotonów pojawiły się już 8 stycznia. 

Na całe szczęście jeszcze przed zapadnięciem zmroku poszedłem do obserwatorium przygotować teleskop do sesji. Podczas próby otwarcia dachu okazało się, że jest on przymarznięty i nie zamierza się przesunąć. Trzeba było z nim ręcznie porozmawiać i dopiero po kilu minutach walki dało się go ruszyć. 



Tuż po zapadnięciu zmroku można było zacząć działać gdyż planowany obiekt znajdował się już 20 stopni nad horyzontem. Ograniczał mnie czas sesji gdyż wiedziałem, że między godziną 24.00 a 1.00 w tor optyczny wejdzie znajdujący się tuż przy obserwatorium słup energetyczny. Cała sesja przebiegła pomyślnie i udało zebrać się 4 godziny materiału.

Druga noc na mapach pogodowych nie wyglądała już tak perfekcyjnie jak poprzednia. Aplikacja pogodowa pokazywała 10-15 procent zachmurzenia a w planach było zebranie kanałów RGB czyli potocznie mówiąc nadanie zdjęciu kolorów. Sesja wyglądała podobnie jak dnia poprzedniego z tym, że tu część materiału niestety trafiła do kosza. 

W ostatni weekend zabrałem się za składanie materiału. Po kilku godzinach zabawy z mroku zaczął wyłaniać się fotografowany obiekt. Być może można to było zrobić lepiej ale na moje oko nie wyszło  źle. 



Zdjęcie przedstawia mgławicę emisyjną "Płomień" skatalogowaną jako NGC 2024. Znajduje się ona w konstelacji Oriona tuż przy mgławicy "Koński łeb", którą to fotografowałem w latach 2020/2021 Płomień oddalony jest od nas o 1500 lat świetlnych. Widoczna na zdjęciu "olbrzymia" gwiazda to Alnitak. Z trzech gwiazd pasa Oriona jest to ta znajdująca się po lewej stronie. To właśnie przy niej znajdują się Płomień i Koński łeb często fotografowane w jednym kadrze.




DANE:

Data: 08,09-01-2024
Obiekt: NGC 2024 - Mgławica Płomień
Detektor:  Atik 383L+Mono
Teleskop: TS 130/900
Montaż: EQ-6
Czas: L 33x300s; RGB 6x300s (na kanał)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz