środa, 9 listopada 2022

Messier 33 - 2022



Trójkąt – wielokąt o trzech bokach. To najmniejsza figura wypukła i domknięta, zawierająca pewne trzy ustalone i niewspółliniowe punkty płaszczyzny. (cyt. wiki) 


Tak trochę z przymrużeniem oka rozpoczynam ten post aczkolwiek tam właśnie - czyli w kierunku Gwiazdozbioru Trójkąta - skierowałem tym razem teleskop. A dlaczego akurat tam? Postanowiłem po kilku latach znów wrócić do obiektu, który uwieczniłem na początku mojej przygody z astrofotografią. Oj dawno to było. :)




Pomimo tego, że Trójkąt jest małym i niezbyt spektakularnym gwiazdozbiorem to jednak w jego otoczeniu jest jedna z perełek północnego nieba. Mówię oczywiście o galaktyce M33, która jest jedną z najjaśniejszych galaktyk na na naszym niebie. 













Rejestracja materiału zajęła mi dwie noce. W sumie udało się uzbierać prawie pięć godzin sygnału. Efektem końcowym jest poniższe zdjęcie Galaktyki Trójkąta. Obiekt oddalony jest od nas o 2,9 miliona lat świetlnych. Jasność tej galaktyki oscyluje w granicach 5,7 magnitudo. Pokuszę się stwierdzić, że pod ciemnym niebem przy sprzyjających warunkach jest ona do "wyłuskania" nieuzbrojonym okiem. Sam nie próbowałem ale jeżeli będziecie mieli okazję zachęcam abyście spróbowali ją odszukać.



Dane:
Data: 16,19-10-2022
Obiekt: Messier 33
Detektor:  Atik 383L+Mono
Teleskop: SW 150/750
Montaż: HEQ
Czas: L 24x480s; RGB 8x300s (na kanał)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz