środa, 10 września 2014

M52 oraz NGC 7635








To miało być kolejne polowanie na "Messiera." Target - Gromada otwarta M52. Standardowe przygotowanie sprzętu, potem próbne zdjęcie. Jest dobrze. Gromada ładnie wpasowana w środek kadru. Ale chwileczkę. Co to za czerwona plamka załapała się w górnym rogu?









Na szybko przestudiowałem mapkę tego obszaru nieba. Jest znalazłem. To mgławica NGC 7635 nazywana potocznie "Bąblem."
Już wiedziałem, że jej nie odpuszczę. Szybkie skorygowanie kadru tak, aby obydwa obiekty ładnie się prezentowały i pieczemy dwa obiekty na jednym ogniu. :-)



A tak wygląda jedna, dziesięciominutowa klatka przed obróbką. W dwie noce zebrałem ich 32 co daje prawie 5,5h materiału.














A oto efekt końcowy zmagań ze zdjęciem. Nie wiem jak komu ale mnie się podoba, tym bardziej, że na fotce załapały się dwa różne obiekty - gromada gwiazd i mgławica.







Dla mniej zorientowanych w temacie astronomii zdjęcie z zaznaczonymi obiektami. A poniżej krótki ich opis.
















M52 - Jak łatwo się domyślić jest to 52 obiekt z katalogu Messiera. Widoczne skupisko gwiazd to gromada otwarta o jasności 7,3m Odległość tego obiektu nie jest sprecyzowana. Wikipedia podaje 3-7 tyś lat świetlnych.


















NGC 7635 - Mgławica emisyjna oddalona jest od nas o 11tyś lat świetlnych. Swoją nazwę zawdzięcza niecodziennemu wyglądowi. Ewidentnie dopatrzeć możemy się w niej bąbla. Jak dla mnie jest to jeden z tych obiektów, na którym można zawiesić oko i przez chwilę zastanowić się nad pięknem Wszechświata.













Dane:
Data: 3,4-09-2014
Obiekt: M52 oraz NGC 7635
Teleskop: SW 150/750
Detektor: Canon 450D Mod.
Czas: 32x600s
ISO 800

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz