niedziela, 22 października 2017

Messier 34



Wczoraj powyższe zdjęcie wylądowało na FA, dziś dzielę się nim z Wami. Fotografia powstała we wtorek 17 października. Nocka zapowiadała się wtedy całkiem przyzwoicie, niestety wiadomo było, że muszę iść do pracy. Trzeba było coś z tym zrobić. Sprawdziłem szybko prognozę pogody, która wskazała zerowe szanse na opady. No i o to chodziło, można wystawiać teleskop.



Około 19.20 otwarłem obserwatorium i wycelowałem w obiekt. Ustawiłem wszystko co trzeba i pojechałem do pracy. Teleskop śledził target przez kilka godzin i zgodnie z ustawieniami zapisywał kolejne zebrane klatki materiału zmieniając przy tym tylko kolorowe szkiełka znajdujące się przed matrycą kamery. Dokładnie o godzinie 1.11 zakończył pracę i udał się na spoczynek w pozycji "park." I całe szczęście bo około 2.30 mieliśmy na niebie już całkiem sporą mgłę.

Kiedy po godzinie 5.00 wróciłem do domu pozostało mi tylko zamknąć obserwatorium i wyłączyć setup.



Na zdjęciu w jego centralnej części zarejestrowała się gromada gwiazd. To właśnie był mój główny cel. Obiekt ten to Messier 34 a w związku z tym jest to kolejny obiekt z tego katalogu, który trafia na moją listę. Obiekt znajduje się w konstelacji Perseusza i odległy jest o 1500 lat świetlnych od Ziemi. Jasność tych gwiazdek wynosi 5,5 magnitudo.



Jak widzicie na załączonym opisie fotografii jest tu całe grono niewielkich obiektów. Prawdziwym jednak "smaczkiem" jest mgławica planetarna Abell 4 Przyznaję bez bicia, że nie zauważyłem jej podczas obróbki i dopiero po publikacji zdjęcia na forum wskazał mi ją kolega Łukasz.




Przyjrzyjmy się bliżej tej mgiełce. Ładniutka, prawda? Jak to ją Łukasz opisał - "taki placuszek." Tuż przy niej ten przecineczek to galaktyka PGC 2201333 a w całym kadrze dużo, dużo więcej takiej drobnicy...







Dane:
Obiekt: Messier 34
Data: 17-10-2017
Teleskop: SW 150/750
Detektor: ATIK 383L+Mono
Czas: L-56x180s; RGB-12x180s (na kanał)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz