sobota, 15 lipca 2017

Messier 14

Kulka o obiektywie


Dziś prezentuję Wam "kuleczkę" czyli mówiąc po ludzku gromadę kulistą. Obiekt ten fotografowałem w maju lecz dziś dopiero doczekał się publikacji. Miałem nie lada problemy z obróbką dlatego zdjęcie położył bym raczej na średniej półce.Wszystko to racji tego, że moje południowe niebo oświetlone pobliskimi latarniami ulicznymi jest delikatnie mówiąc do bani a tam właśnie nisko nad horyzontem dorwać można opisywaną gromadę. 




Patrząc na mapkę nieba tego regionu widzimy, że jest tam jeszcze kilka obiektów z katalogu Messiera. M10 oraz M12 mam już w swojej kolekcji. W przyszłym sezonie - o ile astrofotografia mi się nie znudzi - spróbujemy zejść troszkę niżej i uchwycić M107.















Na koniec kilka słów o dzisiejszej bohaterce czyli gromadce M14. Obiekt(y) - bo jest to kilkaset tysięcy gwiazd - oddalone są od nas o 30 tysięcy lat świetlnych. Jasność obserwowalna tej M-ki wynosi 7,6 magnitudo. Konstelacja, w której znajduje się gromada to jak pisałem wcześniej Wężownik.











Dane. 
Data: 01-05-2017 
Obiekt: Messier 14
Teleskop: SW 150/750 
Detektor: Atik 383L+Mono 
Czas: L 39x120s; RGB 8x120s (na kanał)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz