sobota, 22 kwietnia 2017

M89 & M90 - zatomskie wspominki





Jak pisałem ostatnio, w tym sezonie nastawiony jestem na messierowe duety, W kadrze była już parka  M95 wraz z M96. Będąc na Zlocie Miłośników Astronomii na cel wybrałem M89 oraz M90. Pomimo średnich jak na Zatom warunków udało się wyłuskać obydwa obiekty i to na dodatek w kolorze.




BW




Color



Parka galaktyk znajduje się w gwiazdozbiorze Panny. Jeden i drugi obiekt mają podobną jasność obserwowalną. M89 - 9,8 magnitudo a M90 - 9,4 magnitudo. Tu podobieństwa się kończą.





M89 to galaktyka eliptyczna. Charakteryzuje ją jasne jądro oraz obiegająca je dość spora, jasna poświata. Niedoświadczony obserwator mógł by nawet pomylić ten obiekt z gwiazdą. Galaktyka oddalona jest od nas o 51 mln lat świetlnych.














M90 to z kolei galaktyka spiralna. Tu wyraźnie dostrzec możemy jej ramiona kształtujące się wokół zdecydowanie mniejszego jądra. Obiekt ten jest na pewno ciekawszy wizualnie. Podróż z prędkością światła z Ziemi do M90 trwała by 60 milionów lat.












Wróćmy jeszcze na chwilkę do pierwszego obiektu. Chociaż nie przeprowadzałem głębszej analizy fotografii coś przykuło moją uwagę. Zerknijmy dokładniej w okolice M89.

Skala 200%


Widzicie to podłużne pojaśnienie? Obiekt ten znajduje się w bazie NED pod dziwną nazwą [JPB2009] J188.927367+12.56744 Nic więcej o tej jak domniemam galaktyce nie udało mi się odszukać.  Biorąc pod uwagę dość mocne światło M89 to dziwi mnie fakt, że udało się cokolwiek zarejestrować. A więc możemy to zaliczyć jako taki mały bonusik na zdjęciu. Jeżeli ktoś z Was wie co to za obiekt proszę podzielić się informacją.




Dane: 
Data: 01-04-2017
Obiekt: M89 M90
Teleskop: SW 150/750
Detektor: Atik 383L+ Mono
Czas: L 17x600s; RGB 5x300s (na kanał)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz