wtorek, 10 stycznia 2017

NGC 2419 - Trzy gwiazdki?

Intergalaktyczny Wędrowiec

Na ten obiekt wpadłem przeglądając internet. Dodatkowo zaciekawiła mnie jego nazwa - Intergalaktyczny Wędrowiec. Postanowiłem zobaczyć co to za cudeńko.


W niedzielę 8 stycznia nadarzyła się okazja. Chociaż niebo było bezchmurne przeszkadzał jednak dość mocno świecący już Księżyc. Temperatura na zewnątrz -11°C zachęcała jednak do wyjścia i podjęcia wyzwania. Skierowałem teleskop w kierunku gwiazdozbioru Rysia i już po kilku minutach na ekranie monitora pojawiły się trzy jasne obiekty.




Na pierwszy rzut oka wygląda jakby w centralnej części zdjęcia znajdowały się trzy gwiazdy. Nic bardziej mylnego. Przypatrzmy się temu bliżej. Ten obiekt po prawej stronie to nic innego jak gromada kulista skatalogowana jako NGC 2419. W tym przypadku to około 900 tysięcy Słońc skupionych w jednym miejscu. 






W moim dorobku astro-fotograficznym mam już kilka "kulek". Co zatem wyróżnia tą gromadę? Ano jest pewien mały szczegół. Wszystkie gromady kuliste, które znam i fotografowałem znajdują się w naszej galaktyce. Ta położona jest trochę dalej. Powiedział bym zdecydowanie dalej. Dryfuje sobie samotnie gdzieś w otchłaniach kosmosu. Teraz już rozumiem dlaczego nazwana została Intergalaktycznym Wędrowcem. Odległość obiektu od Słońca to aż 293,2 tys. lat świetlnych. Jasność obserwowana wynosi 10,4 magnitudo. 


Dodatkowo jako bonusik w kadrze załapała się galaktyka NGC 2424 To Galaktyka położona zdecydowanie dalej niż przedstawiona wcześniej Gromada Kulista. 154 miliony lat świetlnych to dystans między nami a tym obiektem. To bardzo słabo widoczny obiekt gdyż jasność obserwacyjna wynosi tylko 12,6 Mag.






Dane:
Data: 08-01-2017
Obiekt: NGC 2419
Teleskop: SW 150/750
Detektor: ATIK 383L+Mono
Czas: L 34x240s


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz