niedziela, 29 stycznia 2017

NGC 1977

W cieniu M42





W Orionie znajduje się jedna z piękniejszych a już na pewno jaśniejszych mgławic na naszym niebie. Wielu amatorów nocnego nieba na początku swojej astro-przygody tam właśnie kieruje swoje teleskopy aby podziwiać jej piękno. Kilka lat temu, dokładnie w 2011 też miałem okazję tam zajrzeć. Obok przedstawiam wygrzebane z archiwum zdjęcie. (M42 2011r)








Tym razem postanowiłem zrobić coś innego. Skierowałem teleskop na lezącą w cieniu Wielkiej Mgławicy Oriona inną mniejszą ale również bardzo ciekawą mgiełkę. Niestety warunki atmosferyczne przyczyniły się do tego, że z 32 zarejestrowanych klatek do dalszej obróbki przeszło tylko 15. Reszta była nie do zaakceptowania. Po mozolnej zabawie z materiałem wyszło mi coś takiego. Niestety na obecną chwilę nie uporałem się z kolorem ale mam nadzieję, że to kwestia kilku dni.





A tu zestawienie tych zdjęć w celu zobrazowania położenia obydwu kadrów.




To teraz może o obiekcie. W zasadzie powinienem pisać tu o grupie mgławic bo w centralnej części kadru znajdują się kolejno NGC 1973, NGC 1975 oraz NGC 1977. Te mgławice refleksyjne oddalone są od nas o 1631 lat świetlnych. Należy zwrócić również uwagę na jasne gwiazdy znajdujące się w dolnej części zdjęcia. Ta grupa to leząca około 1200 lat świetlnych od nas gromada otwarta NGC 1981. W górnej części kadru część fotografowanej kilka lat temu "Królowej Oriona" M42.




To chyba tak w telegraficznym skrócie o tym kadrze. Do tematu wrócę po pokolorowaniu zdjęcia.


Dane

Data: 28,30-12-2016
Obiekt: NGC 1977
Teleskop: SW 150/750
Detektor: Atik 383l+ Mono
Czas: L 15x600

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz