wtorek, 29 listopada 2016

NGC 2403


To była jedna z nielicznych nocek w ostatnim czasie gdzie niebo zapowiadało się przyzwoicie. Niestety wieczorem musiałem iść do pracy. Ja tak ale przecież teleskop w obserwatorium może sobie działać. Jak tylko się trochę przyciemniło ustawiłem sesję zjadłem kolacyjkę i pojechałem do pracy.
Sesja powinna trwać do godziny 3.20 potem miałem zdalnie połączyć się z obserwatorium, wyłączyć kamery zaparkować teleskop i wyłączyć system. Niestety już przy kontrolnej próbie połączenia się pojawił się problem. Coś było nie tak. Około godziny 1,00 pojawiła się mgła. Powiedział bym nawet MEGA MGŁA! Kolejna próba połączenia się z astro-budką zakończyła się fiaskiem. Do końca pracy było nerwowo. Nie wiedziałem co się stało?! Po powrocie do domu pierwsze kroki skierowałem do obserwatorium. Z daleka słychać było alarm guidingu. Ufff, wszystko ok. Wyłączyłem sprzęt i ze spokojną głową poszedłem się przespać.

Kolejnego dnia przejrzałem materiał. Ostatnia klatka luminancji zarejestrowała się o 22:22. Kolor nie doczekał się akwizycji. Poskładałem wszystko do kupy i oto mamy...





Zdjęcie przedstawia galaktykę spiralną z poprzeczka znajdująca się w gwiazdozbiorze Żyrafy. Dotarcie do niej z prędkością światła zajęło by nam 8 milionów lat. Jej jasność obserwowalna na poziomie 8,2 mag nie pozwala nam na dostrzeżenie jej nieuzbrojonym okiem.


Mam nadzieję, że w najbliższym czasie uda się zebrać materiał na pokolorowanie zdjęcia. Póki co fotka mono.


Dane:
Data: 22-11-2016
Obiekt: NGC 2403
Teleskop: SW 150/750
Detektor: ATIK 383L + Mono
Czas: 32x480s



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz