środa, 25 maja 2016

Messier 89 & Messier 90

W końcu się udało.


Witam wszystkich, którzy odwiedzają ten zakątek internetu. Dziś w menu mam dla was fragment gwiazdozbioru Panny. Zacznijmy jednak od początku.








Pamiętacie jak w pierwszej połowie maja opisywałem nieudaną sesję? Jak to nieudolnie ustawiłem kadr i zamiast M89 w kadrze złapało się kilka małych galaktyczek? Pisałem o tym tutaj. Poszperałem troszkę w moich astro zbiorach i znalazłem materiał, który zbierałem 14 marca br. Po krótkiej zabawie w PS i PixInsight można już było dostrzec efekty nocnego łowienia fotonów. 



Na zdjęciu możemy rozpoznać dwie galaktyki z gwiazdozbioru Panny. Są to opisywana wcześniej M89 oraz znacznie ładniej prezentująca się na zdjęciu jej towarzyszka galaktyka M90. Oczywiście kadr zawiera o wiele więcej obiektów ale te dwa były tamtej nocy głównym celem.
O nich może w telegraficznym skrócie.








M89. Na fotografii widoczna jako mgiełka z bardzo jasnym środkiem. Ktoś mniej doświadczony mógłby nawet powiedzieć, że to jasna gwiazda. Jest to galaktyka eliptyczna położona w odległości 51 milionów lat świetlnych. Jej jasność szacujemy na 9,8 mag a więc możemy zapomnieć o zobaczeniu jej nieuzbrojonym okiem.










M90 jest to galaktyką spiralną. Tu wizualnie jest już lepiej. Wyraźnie dostrzec możemy struktury dysku tego obiektu. Jeżeli chodzi zaś o odległość i jasność to jest podobnie do M89. W przypadku M90 światło aby dotrzeć na Ziemię przemierzyło drogę 60 milionów lat świetlnych. Według danych, jasność kształtuje się na poziomie 9,5 mag.












Dane:
Obiekty: Messier 89; Messier 90
Data: 14-03-2016
Teleskop: SW 150/750
Detektor: ATIK 383L+ Mono
Czas: 37x300s

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz