środa, 24 lutego 2016

Obliczanie odległości obiektów z przesunięcia ku czerwieni.

Dostałem ostatnio kilka zapytań dotyczących obliczania odległości obiektów astronomicznych. W związku z powyższym chciałbym podzielić się z wami wiedzą jak to zrobić. Zapewne większość astro-amatorów w tej chwili się uśmiechnie bo jest to ogólnie znany sposób ale przypominam, że bloga czytają także osoby, które dopiero zaczynają swoją astro-przygodę jak i osoby, które z astronomią nie mają do czynienia na co dzień.


Ja korzystam z danych dostępnych na stronie

http://skyserver.sdss.org

oraz z kalkulatora na stronie

www.kempner.net



Poniżej przedstawiam krótki opis step by step jak ja to robię.



Obliczanie odległości obiektów z przesunięcia ku czerwieni.


Wchodzimy na stronę:


http://skyserver.sdss3.org/public/en/tools/chart/navi.aspx


Wpisujemy nazwę obiektu, i klikamy po kolei tak jak zaznaczyłem.





Warto dodać, że po zaznaczeniu pola Objects with spectra zaznaczą się kwadracikami wszystkie obiekty z wyznaczonym widmem czyli parametrem "z".


Po kliknięciu Quick  Look Otwiera nam się kolejna strona.

Na niej sprawdzamy sobie i zapisujemy parametr "z"




Następnie przechodzimy na:


http://www.kempner.net/cosmic.php





Tu w polu zaznaczonym na zielono wpisujemy dane z poprzedniej strony i klikamy calculate.


Wynik, który nas interesuje to dane, które podkreśliłem.

W tym przypadku 0.108788 oznacza, że obiekt znajduje się w przybliżeniu 108 mln lat świetlnych od Ziemi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz