czwartek, 17 grudnia 2015

Messier 38




W czwartek 10 grudnia pojawiła się iskierka nadziei na otwarcie dachu obserwatorium. Około godziny 19.00 na niebie zaczęły pojawiać się gwiazdy. Prognozy wskazywały, że pogoda utrzyma się przez godzinkę, może dwie. A więc szybka decyzja - próbujemy.



Teleskop skierowałem w stronę gwiazdozbioru Woźnicy. To właśnie tam położony był mój target - gromada otwarta M38. W tym rejonie grasowałem już prawie rok temu. Wtedy celowałem w M37. Tutaj możecie przypomnieć sobie ten artykuł. 














A oto co udało się załapać. To skupisko gwiazd w środkowej części kadru to właśnie opisywana gromada oznaczona w katalogu Messiera numerem 38. Gromada znajduje się 4200 lat świetlnych od Ziemi. Jasność obiektu to 7,4m a więc spokojnie do wyłapania za pomocą lornetki. Niestety dałem ciała z kadrem. Gdybym delikatnie go zmienił załapał bym w całości gromadkę NGC 1907. A tak niestety - klops! :-( 






Sesję zakończyłem przed godziną 22.00 Spoglądam na niebo z niedowierzaniem. Widać gwiazdy! Nie zastanawiałem się długo. Przestawiłem teleskop na... Ale o tym następnym razem. A na koniec Messier 38 w całej okazałości.










Dane:
Data: 10-12-2015
Obiekt: Messier 38
Teleskop:SW 150/750
Detektor: Canon 450D Mod.
Czas 48x120s
ISO 800

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz