środa, 11 lutego 2015

Lornetka Celestron SkyMaster 15x70



Od niedawna moja kolekcja astro-gadżetów nieco się powiększyła. Po długich przemyśleniach zdecydowałem się na zakup lornetki. Z racji tego, że w obserwacjach lornetkowych jestem totalnym laikiem o pomoc w wyborze dwururki poprosiłem kolegów bardziej zaawansowanych w tej dziedzinie.


Biorąc pod uwagę niewielki budżet, którym dysponowałem wybór sprowadzał się do dwóch modeli. Pierwszy to CELESTRON SKYMASTER 15x70 , drugi DELTA OPTICAL STARLIGHT 15x70



Po wysłuchani wielu porad, przeczytaniu kilku artykułów oraz recenzji sprzętu - między innymi tego porównania ww lornetek - padło na Celestrona. Biorąc pod uwagę stosunek jakości do ceny jest to chyba bardzo dobry wybór. Pierwsze obserwacje oceniam bardzo pozytywnie. Więcej na temat lornetki będę mógł powiedzieć po bliższym zapoznaniu się ze sprzętem.



















Generalnie lornetka ma służyć mi do obserwacji nocnego nieba. Nie omieszkam jednak użyć jej również do podglądania przyrody czy obserwacji samolotów. No i oczywiście... drżyjcie sąsiadki bo nie wiecie czy czasami ktoś nie patrzy.:-)




Na koniec dla zainteresowanych kilka danych technicznych.
powiększenie - 15x
średnica obiektywów - 70 mm
pole widzenia (m@1000m) - 77,05
źrenica wyjściowa - 4,7 mm
odległość od oka - 18 mm
minimalna odległość ostrzenia 10 m
waga - 1,3 kg
pryzmaty - BAK4
powłoki antyodblaskowe - MC
regulacja ostrości centralna oraz na prawym okularze 





2 komentarze:

  1. Mam pytanie: czy w źrenicy wyjściowej Twojej lornetki patrząc na wprost i pod różnymi kątami jesteś w stanie zaobserwować na obrzeżach obrazu charakterystyczne "karo"?
    Ponoć siedzą tam pryzmaty BaK4 a to zjawisko odpowiadałoby osadzeniu BK7
    http://www.birding-binoculars.net/images/BK7vsBAK4.gif
    Podczas obserwacji to nie przeszkadza ale patrząc z odległości na okulary kiedy obiektywy wycelowane są np w jasną ścianę widać to.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprawdziłem. Na wprost tego nie widać ale patrząc pod niewielkim kontem zauważa się charakterystyczny kształt, o którym piszesz. Świadczyło by to, że w lornetce mamy BK7.

      Usuń