poniedziałek, 30 września 2013

Messier 2

Gromada Kulista



Ach ta pogoda! Coraz trudniej o bezchmurne niebo. W sobotę nadarzyła się okazja na odpalenie sprzętu. Nie miałem w planach fotografować. Chodziło mi bardziej o testy guidingu czyli prowadzenia montażu za pomocą programu PHD. Po ostatniej dyskusji na forum dotyczącej kalibracji w PHD i sprzecznych spostrzeżeniach użytkowników postanowiłem osobiście przeprowadzić testy. Tak też zrobiłem.







Po zakończonych testach można było się zwijać. Ale... Sprzęt rozstawiony, niebo bezchmurne, do wschodu księżyca 1,5h... Jak by nie skorzystać z takiej okazji? He he he, i tak właśnie powstało to zdjęcie.




M2 to kolejny uwieczniony przeze mnie obiekt z katalogu Messiera. Jest to jak widać Gromada kulista a więc symetryczne skupisko powiązanych ze sobą grawitacyjnie gwiazd. W przypadku M2 jest ich około 150 tyś. Obiekt ten możemy podziwiać już za pomocą lornetki gdyż jasność jego wynosi 6,5mag. 36500 lat świetlnych to dystans jaki dzieli nas od tej gromady a szukać jej możemy w konstelacji Wodnika.




Jakość wykonanego zdjęcia nie jest imponująca. Ma to związek z warunkami atmosferycznymi jakie panowały w chwili zbierania materiału. Było wilgotno a w powietrzu wisiała delikatna mgiełka.


Dane:
Data: 28-09-2013
Obiekt: Messier 2
Teleskop: SW 150/750
Detektor: Canon 450D
Czas: 25x90s
ISO 800

1 komentarz:

  1. Te wykresy nic mi nie mówią ale zdjęcie na dole ładne.

    OdpowiedzUsuń