piątek, 13 września 2013

2 in 1

NGC 6946 + NGC 6939







Prezentowane zdjęcie powstało w trzecią, ostatnią noc zlotu w Zatomiu. No może raczej powinienem powiedzieć, że materiał na to zdjęcie zbierałem ostatniej nocy w Zatomiu a powstało ono wczoraj po kilku godzinach pracy przy obróbce. Niestety połowa materiału trafiła do kosza. Pomimo pięknego wizualnie nieba - jak to mówią - coś tam wisiało. Zdjęcia z drugiej połowy nocy nie nadawały się do dalszej obróbki. Docelowo wykorzystałem tylko 6 pierwszych fotek. Każda naświetlana 10 minut.





Planowany do sfotografowania obiekt to galaktyka NGC 6946. Po pierwszym próbnym zdjęciu zauważyłem, że w kadrze załapała się jeszcze jakaś gromada. Zrobiłem zaraz korektę kadru i na następnych zdjęciach w pełnym kadrze były już oby dwa obiekty.










Teraz o tym co na zdjęciach:







Pierwszy obiekt to galaktyka spiralna NGC 6946. Znajduje się ona w gwiazdozbiorze Cefeusza, chociaż Wikipedia podaje że w Łabędziu. No przyjmijmy, że gdzieś na granicy tych gwiazdozbiorów. Jasność tego obiektu to 9,6mag. Odległość do Ziemi w granicach 18 mln lat świetlnych.




















Drugi obiekt NGC 6939 to gromada otwarta. Jej położenie to oczywiście również Cefeusz. Jasność obserwacyjna obiektu wynosi 7,8m a więc zobaczymy go już przez lornetkę. Obiekt położony zdecydowanie bliżej bo 4000lat świetlnych od nas. Jako ciekawostkę dodam, że wiek gromady szacuje się na ponad miliard lat!












Dane:
Data: 07-09-2013
Obiekty: NGC 6946 i NGC 6939
Detektor: Canon 450D
Teleskop: SW 150/750
Czas: 6x600s
ISO: 800

5 komentarzy:

  1. Dla mnie bomba! Wszystkie zdęcie któtre robisz to ambrozja dla moich oczu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa chociaż mam świadomość, że nie jest to pierwsza liga. Cały czas pracuję nad obróbką. Mam nadzieję, że będzie coraz lepiej.

      Usuń
  2. Czyli pewnie te foty po flipie poszły do kosza. Trochę pech . Tak czy siak pięknie wyszło .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak jak piszesz Przemo. Ale i tak noc spędzona w sympatycznym towarzystwie.

      Usuń
  3. Szymek ciśniesz do przodu, że ho ho! Nic tylko ćwiczyć, ćwiczyć a pierwsza liga będzie twoja!

    OdpowiedzUsuń