czwartek, 13 czerwca 2013

M92

Gromada Kulista









Po dłuższym okresie zachmurzenia trafiła się mała szansa na sfotografowanie jakiegoś obiektu. Meteorogram wskazywał, że mogę liczyć na 2-3 godziny bezchmurnego nieba. Potwierdzały to zdjęcia satelitarne. Niewiele myśląc zabrałem się za rozstawianie sprzętu. Po 45 minutach byłem gotowy do działania.



 






Obiekt, który wybrałem do fotografowania to gromada kulista M92. Padło na nią z prostej przyczyny. Przy fotografii gromad stosuje się krótsze czasy naświetlania niż w przypadku mgławic czy galaktyk. A patrząc na prognozę pogody nie było go za wiele. Dodatkowo przeszkadzał księżyc, który uniemożliwiał stosowanie czasów naświetlania rzędu 5-10min. 






Udało zarejestrować się około 40 klatek z czego do dalszej obróbki kwalifikowało się 36 zdjęć. Po prezentacji pierwszej wersji na forum zmotywowałem się do drugiego podejścia do obróbki. Wszystko za sprawą Zdzisława Kołtka, który z mojego materiału wydobył dużo więcej szczegółów niż udało się to mnie. Myślę, że wersja druga wyszła zdecydowanie lepiej.



 



































Messier 92 to jak już wspominałem Gromada Kulista. Jej jasność obserwacji wynosi 6,4m Już przy pomocy lornetki możemy spróbować odszukać jej w gwiazdozbiorze Herkulesa. 26000lat świetlnych to odległość dzieląca ten obiekt od Ziemi. 



Dane:
Data: 26-05-2013
Obiekt: Messier 92
Detektor: Canon 450D
Teleskop: SW 150/750
Czas: 36x60s
ISO 800

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz