piątek, 31 maja 2013

Słońce

Najbliższa gwiazda w obiektywie.





Słońce. Ostatnio raczej częściej chowa się za chmurami. Wyposażony w teleskop, aparat oraz odpowiedni filtr postanowiłem na nie zapolować. Było to moje pierwsze starcie z obiektem z naszego układu słonecznego. No nie licząc księżyca. 
Jakimś cudem udało się znaleźć lukę między chmurami. Wykonałem serię 142 zdjęć. Niestety duża część z tego musiała zostać odrzucona bo nie nadawała się do dalszej obróbki. Także program używany do składania zdjęć przysporzył mi nie lada kłopotów. Kolejny raz pomocną dłoń podali mi koledzy z forumastronomiczne.pl Dzięki chłopaki! 





A tak wygląda gotowa fotografia. Jest to stack 75 klatek, każda 1/2000s przy ISO 100. Programy wykorzystane do obróbki to: PIPP, RegiStax 6 oraz PS 5.  Dodatkowo potrzebowałem kilka godzin czasu oraz coś na uspokojenie bo nerwy przy tym już mnie ponosiły. :-)





Na fotografii możemy zaobserwować kilka plam. Czym one są? Według Wikipedii: Plama słoneczna – widoczny ciemniejszy obszar na powierzchni Słońca (fotosfera), którego cechami są temperatura niższa niż temperatura otoczenia i silne pole magnetyczne (kilka tysięcy Gs). Mimo jasności (temperatura ok. 4000-5000 K) kontrast z otoczeniem o temperaturze ok. 6000 kelwinów powoduje, że plamy słoneczne wydają się mieć kolor czarny.


Abyście mieli świadomość jakich rozmiarów są ów plamy (skupiska plam) poniżej graficzne porównanie jednej z nich do naszej planety.




Na koniec wypadało by podać jeszcze parę cyferek. 
A więc: Słońce, oddalone jest od ziemi o około 150mln km, światło dociera z niego na Ziemię w około 8min i 20sek, a jasność obiektu wynosi -26,8m!!!

Dane:
Data: 23-04-2013
Obiekt: Słońce
Detektor: Canon 450D
Teleskop: SW 150/750
Czas: 75x1/2000s
ISO 100




NIGDY NIE PATRZ WPROST W SŁOŃCE
BEZ ODPOWIEDNIEJ OCHRONY OCZU
MOŻESZ OŚLEPNĄĆ W CIĄGU KILKU SEKUND!


4 komentarze: