środa, 6 marca 2013

Messier 81 i 82

M81 i M82



Zestawienie kilku czynników takich jak: ładna pogoda, trochę wolnego czasu oraz zezwolenie żony na wyjście w plener zadecydowało o tym, że w piątek 01-03-2013 wylądowałem wraz z całym moim sprzętem na ogrodzie. W astrolotku zostały wylosowane następujące liczby. 81 oraz 82. Chodzi oczywiście o obiekty z Katalogu Messiera. M81 i M82.


Rozstawiane całego sprzętu zacząłem kiedy jeszcze było stosunkowo jasno. Nie pamiętam dokładnie. Chyba coś około 18:00 Po godzinie wszystko było gotowe do działania. Czasu było nie za wiele gdyż o godz. 22:26 miał już pojawić się księżyc. Pierwsze fotony zarejestrowały się o 19:20 Cała sesja przebiegła bardzo spokojnie bez żadnych niespodzianek.

 
 
(cały kadr)    




Nowym doświadczeniem dla mnie była obróbka dwóch obiektów na jednej fotce. Proces ten wymaga indywidualnego podejścia do każdej z galaktyk. No ale jakoś przebrnąłem. Powiem tak: Mnie się efekt końcowy podoba. Czy komuś jeszcze? Zobaczymy.








Standardowo wypadało by coś napisać o prezentowanych obiektach. Znajdują się one w znanym chyba wszystkim gwiazdozbiorze Wielkiej Niedźwiedzicy. Odległość między tymi obiektami wynosi 150 tyś lat świetlnych.




M81 zwana galaktyką Bodego to galaktyka spiralna położona w odległości 12 mln lat świetlnych od nas. Jej jasność wynosząca 6,9m sprawia, że dostrzeżenie jej nieuzbrojonym okiem jest raczej nie możliwe.











M82 nazywana "cygarem" podobnie jak M81 zaliczana jest do grupy galaktyk spiralnych. Jej poprzeczne  położenie względem obserwatora sprawia, że wizualnie przypomina wspomniane wcześniej cygaro. Jasność obiektu szacowana jest na 8,4m. Odległość od ziemi wynosi również 12 mln lat świetlnych.







Dane:
Data - 01-03-2013
Obiekty - Messier 81 i 82
Detektor - CANON 450D
Teleskop - SW 150/750
Czas - 19x300s
ISO 800

2 komentarze:

  1. Genialna fotografia , jeszcze szczękę zbieram z podłogi z wrażenia .

    OdpowiedzUsuń
  2. Szymek! Kurde wyrwaleś mi te galaktyczki spod teleskopu! ;) Własnie na nie mam chrapkę w Zatomiu. Zdaje sobie sprawę ze nie uzyskam takiego efektu jak Ty ale i tak spróbuje sie z nimi zmierzyć :)Twoja wersja jest po prostu swietna. Gratuluje kolejnych obiektów na liscie:)Do zobaczenia na zlocie :)

    OdpowiedzUsuń