wtorek, 12 marca 2013

Identyfikacja obiektów

 
 

Jakiś czas temu fotografowałem NGC 981. Na fotografii zarejestrowało się wiele innych mniejszych obiektów. Obiecałem sobie wtedy, że spróbuję je skatalogować. wybrałem fragment zdjęcia, na którym znajdowały się te drobinki i zaznaczyłem te, które trafią pod lupę. Dla uświadomienia Was jak małe i słabo widoczne są to obiekty dodam, że najjaśniejsza gwiazda na zdjęciu (6,7mag) jest praktyczne niedostrzegalna gołym okiem.



Wreszcie zorganizowałem sobie trochę wolnego czasu i zabrałem się do pracy. Do pomocy posłużył mi program AFA - Astro-Foto-Analizator, Piotra Brycha. Bardzo przystępny i prosty w obsłudze. Bez problemu poradziłem sobie z wszystkimi ustawieniami i program wygenerował opisy na fotografii.










Po naniesieniu danych na zdjęcie okazało się, że nie wszystkie obiekty zostały rozpoznane. Uwagę moją przykuł maleńki przecinek na zdjęciu. Na pierwszy rzut oka - galaktyka. No ale trzeba było się upewnić no i oczywiście skatalogować.



Tu z pomocą przyszedł Tadeusz Smela, którego poznałem na zlocie w Zatomiu. Dokładnie wskazał mi gdzie szukać i jak podejść do tego tematu. Po dłuższej analizie udało się. W bazie obiektów "SIMBAD" znalazłem informację na temat - jak przypuszczałem - galaktyki. Zarejestrowana jest ona pod nazwą 2MFGC 1901.


Katalogowanie obiektów było moim nowym doświadczeniem w Astronomii. Nigdy wcześniej tego nie robiłem. Muszę przyznać, że poradzenie sobie z tematem sprawiło mi wielką radochę i oczywiście wzbogaciło moją wiedzę z czego jestem bardzo zadowolony.
A tak wygląda efekt końcowy w wersji do druku.




2 komentarze:

  1. Gratulacje i szacun za wytrwałość!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny ten program , a zdjęcie idealne dobrane do programu .:)

    OdpowiedzUsuń