niedziela, 11 listopada 2012

Messier 33

M33 z Zatomia




Przedstawione zdjęcie zostało zrobione na Zlocie Miłośników Astronomii w Zatomiu. Jest to pierwsze zdjęcie, w którym do ustawienia ostrości wykorzystałem maskę Bahtinova. Wcześniej używałem funkcji w Live View w aparacie fotograficznym.  Po raz pierwszy używałem też korektora komy. (Wkrótce postaram się opisać te dwa przedmioty.)

Prezentowany obiekt to Messier 33, czyli galaktyka w gwiazdozbiorze Trójkąta, druga najjaśniejsza galaktyka spiralna na niebie, zaraz po Galaktyce Andromedy. Zaliczana do Lokalnej Grupy Galaktyk, do której należy również nasza Galaktyka. Jako, że jasność obserwowana  jej wynosi  5,7m mając dobry wzrok, uda nam się dostrzec ją gołym okiem. Rzeczywista średnica galaktyki to 60 000 lat świetlnych. Jest to obiekt znajdujący się w odległości 2,9 miliona lat świetlnych od nas.
 
 

A tu dla porównania dwa kadry. Pierwszy to jedna klatka bez żadnej obróbki.  W tym przypadku 600s materiału.

 

 

Drugie zdjęcie to już efekt złożenia ze sobą wszystkich ujęć oraz kilkugodzinna praca z materiałem przy komputerze!!!
 
 
 
 
 
 
Dane:
Data: 22-09-2012
Detektor: Canon 450D
Teleskop: SW 150/750
Montaż HEQ-5
Czas: 17x600s
ISO 800

 

4 komentarze:

  1. Noooo! To jest naprawdę niezłe!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Zdjęcie naprawdę ładne.
    Forum bardzo ciekawe będę tutaj częstym gościem.
    Biorę pański blog do mojej listy blogów.
    Pozdrawiam Kacper

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Kacper. Pisząc o forum masz pewnie na myśli Forum Astronomiczne. Zgadzm się Tobą. Znajdziesz tam wiele cennych informacji i poznasz wielu wspaniałych ludzi.

      Usuń
  3. Nie źle napisałem , chodziło mi o pański blog :)

    OdpowiedzUsuń